STEAUA POLARa

- O REVISTĂ DE NOTA 10 -

LA 10 ANI DE APARIŢIE

 

Pentru Şcoala cu Clasele I-VIII Nr. 7 „Sfânta Maria“, zece ani de apariţie a revistei „Steaua Polară“ înseamnă experienţă, standarde înalte în viaţă şi activitate, implicare şi spirit de responsabilitate activ, noutăţi în oferta şcolii.

            Fiecare număr al revistei a însemnat o provocare întrucât materialele de publicat abia au încăput în paginile revistei, necesitând din partea colegelor de redacţie prof. Emilia Vuşcan şi inst. Simona Birgean, (cărora le mulţumesc pe această cale pentru profesionalism), multă atenţie, spirit de discernământ şi judicioasă repartizare pe domenii.

            Ne-am dori multe pentru această revistă, dar toate dorinţele merg în consonanţă cu ale şcolii, care, vrând-nevrând, vreme de circa opt ani, devine Steaua Polară a existenţei multor copii şi a familiilor lor. Mereu am vrut:

o    să atragem cât mai mulţi părinţi spre problemele şcolii;

o    să avem mulţi copii în şcoală;

o    să promovăm calitatea, adevăratele principii şi valori;

o    să angajăm în continuare pe cei mai buni educatori, completând un corp didactic de elită;

o    să fim mulţumiţi de ceea ce facem şi cu ceea ce ne oferă societatea educatorilor, copiilor, părinţilor etc. etc.

O fi iluzoriu sau nu ceea ce ne dorim?!

Să un uităm numele revistei noastre şi, mai ales, că, dacă urmăriţi „Steaua Polară“, veţi reuşi.

Prof. Gica Dumitru

Director al Şcolii cu Clasele I-VIII Nr. 7 „Sfânta Maria“

 

AU FOST, SUNT DE NOTA 10

ŞI NE MÂNDRIM CU EI

 

1.                   Ce aţi făcut după ce aţi terminat clasa a VIII-a la Şcoala nr. 7?

După terminarea clasei a VIII-a am avut o lung vacanţă de vară. Am mers la munte şi în cadrul acela minunat mi-am adus aminte de zilele pe care le-am trăit în şcoală, aici la Generală 7. Examenul era sfârşit şi, slavă Domnului, era sfârşit cu bine, căci am avut parte de profesori serioşi şi de un ritm susţinut de învăţare aşa că puteam să mă bucur de odihnă şi aer curat. Apoi, în toamnă, am devenit elev al Liceului Pedagogic, la profilul filologic. (Blidar Ionuţ – anul absolvirii - 2005)

Am continuat cu Liceul de Informatică „Grigore Moisil” Timişoara şi, mai apoi,  Facultatea de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii de Vest Timişoara. Pasiunea mea principală, de atunci, a fost crearea de software; am început să lucrez în software de la 16 ani. În tot acest timp, am lucrat în Romania, Germania, Arabia Saudită şi Statele Unite. (Valeriu Dumitru – anul absolvirii - 1999)

Anii petrecuţi la „Gen 7” s-au finalizat cu examenul de capacitate, iar mai apoi cu cel de admitere la liceu. Am ales, la sfatul profesorilor, cel mai bun liceu din Timişoara, cunoscut ca „Info” sau „Grigore Moisil”. Examenul de admitere nu a fost greu deloc, pentru că eram obişnuită cu atmosfera de concurs de la olimpiadele la care participasem în generală. Acomodarea la viaţa de licean a fost mai simplă decât credeam, iar cunoştinţele acumulate în cei 8 ani de Generală 7 m-au ajutat să mă integrez rapid printre cei mai buni elevi din oraş. În prezent sunt absolventă a Facultăţii de Automatică şi Calculatoare şi urmez un Masterat în „Advanced Computer Science” la Universitatea Politehnică. (Manuela Strinu – anul absolvirii - 1999)

Imediat după, ... examenul. Apoi m-am bucurat de cei 4 ani de aparentă libertate oferită de anii de liceu, spre care mă voi uita înapoi în curând. (Alice Puricică – anul absolvirii - 2005)

Am părăsit Şcoala nr. 7 la începutul clasei a VIII-a datorită faptului că am emigrat cu familia în Canada. Acolo, m-am înmatriculat tot în clasa a VIII-a, rapid însă am constatat că nivelul de cunoştinţe pe care l-am dobândit în România a fost mult mai ridicat şi ca urmare, era cam plictisitor. În februarie 2006, nu am mai pierdut vremea şi am sărit direct în clasa a IX-a.

În prezent, sunt elev în clasa a XII-a şi sunt în proces de admitere la facultate. Am fost deja admis la doua universităţi din Ontario, dar aştept cu nerăbdare răspunsul de la Universitatea din Waterloo, unde prefer să mă duc şi unde intenţionez să studiez Informatica. (Alexandru Stan – plecat în Canada în anul 2005)

 

2.             Cum v-au ajutat cele învăţate în şcoala generală în formarea voastră ca oameni şi ca specialişti?

Standardele înalte impuse de profesorii Şcolii 7 mi-au educat voinţa şi mi-au menţinut vie dorinţa de cunoaştere. Concursurile de matematică, chimie, informatică sau limba română m-au ajutat să îmi dezvolt puterea de muncă şi să capăt încredere în mine. Pasiunea pentru informatică, dobândită în generală, mi-a adus o serie de bucurii, atât în anii de liceu, cât şi la facultate, ajutându-mă să dovedesc că elevii care învaţă într-o „şcoală de cartier” îi pot depăşi fără probleme pe cei care provin din şcoli cu nume celebre. (Manuela Strinu)

Experienţa dobândită în gimnaziu a fost deosebit de valoroasă. Domnul Vasile Roman mi-a fost un profesor deosebit, reuşind să descopere în mine înclinaţia pentru matematică şi informatică. Cu pasiune, muncă şi perseverenţa, am obţinut împreună numeroase succese. Cunoştinţele asimilate mi-au fost de mare ajutor şi în noua noastră experienţa canadiană. Am continuat să merg la concursuri de matematică, fizică sau informatică organizate anual la nivelul provinciei Ontario, unde am obţinut rezultate similare cu cele din România. Recent m-am întors de la o premiere în cadrul concursului Science Fair (concurs cu proiecte de ştiinţă). Proiectul „An Alternative Lighting Solution” realizat de mine împreună cu un coleg a primit nu mai puţin de 11 premii. Prin urmare am primit onoarea de a reprezenta Canada  la "Intel International Science and Engineering Fair" în Reno, Nevada, SUA. Pe lângă asta sunt foarte mândru că am ajuns ca la 16 ani să pot să-mi găsesc un serviciu (pe perioada vacanţelor) în domeniul calculatoarelor. (Alexandru Stan)

Specialist ar fi cam mult spus, iar omul din mine încă merge de-a buşilea aşa că mai trebuie “puţintică răbdare” până să poată fi interogat. În pofida acestor lucruri, am fost expusă unor rigori şi am participat la atât de multe evenimente încât pot mărturisi că ieşind din şcoala nu mi-a fost frică. Nu mi-a fost teamă de ceea ce a succedat cariera mea de elevă. (Alice Puricică)

În şcoala generală, am avut primul contact cu programarea (informatica, aşa cum se numeşte disciplina în şcoală). A fost primul moment în care mi-a captivat imaginaţia şi printre primele momente în care am început să am planuri de viitor profesional. Iar, pentru programare, am descoperit mai târziu, ai nevoie de un tip de gândire şi de a vedea lucrurile care se dezvoltă în adolescenţă. La mine, aceste capacităţi au început să se dezvolte în timpul petrecut în şcoala generală. (Valeriu Dumitru)

Şcoala generală rămâne pentru mine ca un timp al seriozităţii în învăţare. Am fost obişnuit să muncesc, să jertfesc o parte importantă a zilei pentru studiu. Adevărul este că fără zbaterea aceasta pentru  educaţie nu reuşeşti. Apoi am mai învăţat în această şcoală că se poate îmbunătăţi starea lucrurilor dacă vrei asta şi cauţi să împlineşti schimbarea. Consiliul Elevilor a fost, de asemenea, important pentru mine, pentru că am avut ocazia, prin intermediul lui, să comunic cu oamenii. Ţin şi acum minte schimburile de experienţă cu diferitele Consilii  ale elevilor, spre exemplu acţiunile făcute împreună cu cei din Jamu Mare, cu cei din Buziaş. Noi mergeam la ei, ei veneau la noi ... activităţi plăcute. (Blidar Ionuţ)

 

3.             Ce este foarte important pentru ca să reuşeşti în viaţă?

            Pasiune, Muncă şi Perseverenţă (Alexandru Stan)

Reuşita în viaţă depinde în mare parte de idealurile pe care ţi le fixezi şi mai ales de ce persoană aspiri să devii. Pe parcursul anilor, evident omul îşi schimbă preferinţele, visele, personalitatea şi implicit ideea de succes în viaţă. Omuleţul meu interior acum îşi tehnoredactează prin mine dorinţa de a-şi urma, ba chiar de a se dedica în întregimea fiinţei lui fragile dezideratelor sale. Da, poate suna ca un sfat absurd să urmezi ceea ce îţi place, mai ales în societatea în care trăim, dar cel puţin dintr-o perspectivă, sunt ca şi Martin Luther: am un vis. Am un vis pe care vreau să îl urmez orbeşte, cu riscul de a-mi îngreuna soarta şi a ajunge în labirint fără firul Ariadnei ca sprijin. Pentru că am o certitudine: voi avea o plăcere când voi descurca acele iţe ale vieţii, decât dacă aş alege să fac orice altceva în afară de ce mi-a dictat cel care stă în spatele ghişeului ochilor. (Alice Puricică)

Pentru mine, ar fi două lucruri: să faci lucrurile care simţi că dau sens vieţii tale şi să urmăreşti excelenţa în tot ce faci, să nu te mulţumeşti cu mediocritatea, cu culorile gri, cu platitudinea. Să te întrebi, periodic – cum spunea Steve Jobs, „dacă asta ar fi ultima zi din viaţa mea, aş mai face ce fac astăzi ?. Iar dacă răspunsul este nu, înseamnă că e timpul pentru o schimbare.” (Valeriu Dumitru)

Cred că cel mai important este să fii smerit. Nu pot spune că sunt smerit, dar nădăjduiesc să ajung astfel. Spunea părintele Sofronie, că orice arbore secular, care impresionează prin frumuseţea ramurilor sale şi prin vigoarea sa neobişnuită, are rădăcini bine înfipte în pământ, rădăcini adânci, pe măsura înălţimii coroanei. Cred că reţeta succesului este să nu cauţi succesul, ci normalitatea, bucuria şi bunătatea. (Blidar Ionuţ)

Cred că voinţa puternică şi încrederea în propriile forţe sunt ingrediente de bază ale reuşitei. La fel de mult contează să ajungi într-un mediu în care să te poţi dezvolta, cu oameni care vor să scoată tot ce e mai bun din tine. (Manuela Strinu)

4.             Ce sfaturi aţi da elevilor de acum ai Şcolii 7?

Să fie neobosiţi în a căuta ce vor să facă în viaţă, să se uite în interiorul lor, acolo e singurul loc în care poţi găsi ce vrei să faci. Să se asculte pe ei, pentru că ei, singuri, sunt cei care pot alege ce vor face în viaţă. Oamenii fericiţi sunt cei care îşi creează singuri drumurile, nu cei care urmăresc drumuri deja bătătorite. Să îşi schimbe direcţia atunci când nu mai are sens pentru ei, fie că e vorba de dragoste, carieră sau prieteni. Să îşi caute oamenii care îi iubesc pentru ceea ce sunt şi nu pentru ceea ce „ar trebui” să fie.  Să se asculte, să se ia singuri în serios, să se respecte. (Valeriu Dumitru)

Nu sunt încă în măsura să le dau sfaturi. Pot doar să le spun că niciodată nu sunt singuri. Aşa cum spunea Oana Pelea într-un frumos interviu, suntem mereu ocrotiţi de Dumnezeu, trebuie doar să căutăm în noi, dorinţa de a-L descoperi. (Blidar Ionuţ)

Vă sfătuiesc să vă implicaţi în activităţi pe care le faceţi cu pasiune, nu contează care sunt acelea: sport, matematică, informatică, literatură, muzică, fizică, biologie, etc. Fiţi curioşi să participaţi la competiţii şi să întâlniţi alţi copii cu aceleaşi pasiuni şi interese! Cereţi sfatul şi ajutorul profesorilor, arătaţi-le că sunteţi interesaţi şi veţi fi mulţumiţi! (Alexandru Stan)

Să se pregătească bine la toate materiile, pentru că informaţiile de acum constituie baza pentru tot ce vor construi în următorii ani. Să profite de resursele oferite de şcoală, dar şi de pauzele petrecute alături de colegi. (Manuela Strinu)

Hmm… nu cred că sunt în măsură să dau sfaturi. Pentru orice aş  advoca, aş risca să sun ca un părinte. Îmi asum totuşi acest risc şi vă spun, să nu vă sabotaţi. Nu vă propuneţi ceva şi în subconştient să complotaţi împotriva împlinirii acelui vis. Nu vă fie teamă; înfrângeţi-va temerile, dar nu cele legate de nimicurile de azi, ci acelea adânci, neştiute de nimeni, poate încă nici chiar de voi. Lumea este în mâinile voastre. Depinde ce alegeţi să faceţi cu ea… (Alice Puricică)

Simpozion 2009 :

METODE ŞI MIJLOACE

DE RESPONSABILIZARE A COPIILOR

 

Trăim într-o societate modernă şi democratică ce îşi bazează existenţa pe un set de reguli, norme şi valori care au fost asumate de toţi cetăţenii ei. Restectul pentru reguli şi valori nu se dobândeşte prin naştere, ci se învaţă şi se exersează inclusiv şi mai ales prin şcoală. Menirea noastră, a celor care slujim această instituţie, este să promovăm valorile societăţii, adică să formăm viitori cetăţeni responsabili. Aceştia sunt elevii noştri, cărora prin numeroase metode şi mijloace le insuflăm spiritul de RESPONSABILITATE.

De la această idee s-a pornit atunci când s-a ales tema simpozionului desfăşurat în şcoala noastră, ,,Metode şi mijloace de responsabilizare a copiilor”. La această manifestare am avut colaboratori de seamă din oraşul nostru: I.S.J. Timiş, Universitatea de Vest – Timişoara, Primăria Timişoara – Direcţia de Mediu, Agenţia de Mediu, Garda de Mediu, C.C.D. Timiş.

Deschiderea simpozionului a fost făcută de doamna director prof. Gica Dumitru, care s-a referit la cât de important este să promovăm responsabilitatea,  cât de important este să avem în jurul nostru oameni mişcaţi la apariţia unui animal, a unui copil, a unei fiinţe.

După alocuţiunea de deschidere a doamnei director prof. Gica Dumitru, au rostit discursuri fiz. dr. dl. Sandu Golcea, inspector şcolar general (I.S.J. Timiş), lector dr. Cosmin Goian, prodecan al Facultăţii de Sociologie şi Psihologie din cadrul Universităţii de Vest – Timişoara, Virgil Popescu, preşedintele S.I.I.P. Timiş ,,Federaţia Spiru Haret”, Marian Eperieş, comisar la Garda de Mediu, Alexandra Conachi (Direcţia de Mediu), Daniela Radu (Asociaţia Chinologică), Nicu Vlad, preşedintele Asociaţiei Seniorilor din cartierul nostru.

Simpozionul s-a desfăşurat pe parcursul întregii zile de 20 martie, prezentându-se lucrări pe trei secţiuni:

-                      secţiunea I: ,,Folosirea animalelor de companie în educaţia elevilor”;

-                      secţiunea a II-a: ,,Strategii didactice de promovare a disciplinei pozitive în şcoală”;

-                      secţiunea a III-a: ,,Responsabilizarea elevilor între pedeapsă şi permisivitate”.

Domnul lector dr. Cosmin Goian, prodecan al Facultăţii de Sociologie şi Psihologie a precizat că responsabilizarea elevilor este o problemă care preocupă societatea europeană. În acest sens a prezentat proiectul ,,Young in action”.

Parcipanţii la simpozion au apreciat dotarea şcolii cu mijloace moderne: computere, SMARTBOARD, laptop-uri, acestea găsindu-se în fiecare sală în care s-au desfăşurat secţiunile acestei manifestări.

O altă remarcă a oaspeţilor noştri a fost legată de primirea făcută şi deschiderea doamnei director către comunicare şi colaborare cu invitaţii la simpozion.

Participanţii la secţiunea I: ,,Folosirea animalelor de companie în educaţia elevilor” au arătat că şcoala noastră realizează acţiuni de pionierat în gestionarea problemelor câinilor şi pisicilor fără stapâni şi au rămas plăcut impresionaţi de folosirea acestora în terapia copiilor cu CES.

Moderatorii secţiunilor au subliniat faptul ca acţiunea a fost o reuşită, dovadă fiind cele 105 lucrări prezentate şi cei 153 de participanţi care au expus din experienţa lor, demonstrând că responsabilizarea elevilor este un concept important al şcolii contemporane.

                                                                        Au consemnat:

prof.Valentina Boengiu, dir. adj.

prof. Elisabeta Stan

 

 

 

 

 

 

 

DINCOLO  DE  APARENŢE

 

          Ajuns la ediţia a VII-a, simpozionul copiilor din şcoala noastră a avut anul acesta tema “Elevul implicat in viaţa şcolii” şi s-a desfăşurat sub motto-ul “Împreună pentru o şcoală mai bună!”.

            Având în vedere că acţiunea s-a derulat în cadrul proiectului COMENIUS de parteneriat şcolar multilateral pentru o cetăţenie activă, ne-am propus să promovăm şi să încurajăm participarea activă a elevilor la viaţa şcolii, învăţarea prin cooperare, identificarea valorilor de bază pentru implementarea Cartei Europene a Şcolilor Democratice, fără Violenţă. De asemenea, ca de fiecare dată, am urmărit realizarea schimbului de experienţă între şcoli.

            Numărul mare de participanţi (147 de elevi, coordonaţi de 43 de cadre didactice) a dovedit încă o data interesul copiilor pentru manifestări de acest gen.

            Făcând o comparaţie cu ediţiile anterioare, putem spune că elevii au înţeles mai bine ca niciodată care sunt aşteptările organizatorilor: nu referate lungi şi teoretizări excesive, ci prezentarea concretă a modului în care ei se implică în viaţa şcolii. Astfel, am aflat că foarte mulţi au participat la diverse proiecte: “Deschide-ţi inima!”- altruism şi toleranţă în comunitate; “Fair Play”- educarea şi cultivarea respectului faţă de ceilalţi; “Să dăruim din suflet!”- educarea tinerilor pentru acceptarea şi ajutorarea celor singuri; “Ziua porţilor deschise”. Am aflat apoi, că s-au implicat în activităţi culturale şi turistice, în probleme ale comunităţii, în activităţi de voluntariat şi în parteneriat cu alte şcoli, şi ca toţi îşi doresc o şcoală şi o lume fără violenţă, în care să domine valorile democratice.

            Materilalele au fost variate nu numai din punctul de vedere al conţinutului, ci şi al modalităţilor de prezentare: postere elaborate, portofolii, prezentări Power Point şi chiar miniscenete.

            Dar noutatea care a stârnit şi mai mult interesul participanţilor au fost cele trei workshop-uri propuse de organizatori la această ediţie: “Carta Europeană pentru o Şcoală Democratică fără Violenţă”; “Peer mediation”; “Conflictele şi comunicarea”.

            Temele alese şi sarcinile de lucru i-au incitat pe copii, abordarea inspirată a acestora dovedind încă o dată că, dincolo de aparenţe, numeroşi elevi sunt deja implicaţi în viaţa şcolii.

 

 

rof. Gabriela Livovschi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ce mâncăm ?

 

 

 

 

 

„O alimentaţie sănătoasă înseamnă o viaţă lungă şi frumoasă.”

 

Proiectul „Ce mâncăm?” a reprezentat o colaborare între autorităţile de sănătate publică din judeţul Timiş şi din regiunea Del-Alfold din Ungaria şi a avut două componente:

-  una de cercetare, prin care s-a dorit o evaluare a obiceiurilor alimentare în rândul elevilor din clasa a VI-a şi ale familiilor acestora;

-  şi una de intervenţie, constând dintr-un concurs transfrontalier, axat pe nivelul de cunoştinţe şi punerea în valoare a creativităţii elevilor.

Scopul şi obiectivele programului:

-  promovarea unei alimentaţii sănătoase şi prevenirea îmbolnăvirilor datorate unui regim de viaţă nesănătos;

Obiectivele programului de cercetare:

- evaluarea comparativă a obiceiurilor alimentare cu importanţă pentru sănătatea publică;

- evaluarea frecvenţei bolilor legate de alimentaţia nesănătoasă în cele două ţări;

- evaluarea afecţiunilor familiale şi a legăturii acestora cu obiceiurile alimentare.

Obiectivele programului de intervenţie:

- creşterea nivelului de informare a elevilor din clasa a VI-a din Timişoara privind principiile alimentaţiei sănătoase (în perioada octombrie – noiembrie 2008);

- conştientizarea familiilor elevilor privind importanţa alimentaţiei sănătoase (în perioada octombrie – decembrie 2008);

- implicarea elevilor în promovarea unui stil de viaţă sănătos, în special a unei alimentaţii sănătoase prin metode creative de lucru (realizarea unei sigle, a unui slogan, a unei poezii pe tema alimentaţiei sănătoase);

- creşterea coeziunii grupului şi promovarea muncii în echipă  prin organizarea unui concurs între 82 de echipe de elevi din clasele a VI-a din Timişoara;

- crearea unor punţi de comunicare transfrontalieră prin organizarea unui concurs în primul trimestru al anului 2009, între echipele câştigătoare din România şi Ungaria.

          Din şcoala noastră la acest concurs au participat elevi din clasele a VI-a A,B, C şi S. Din cele 7  echipaje finaliste 3 au fost de la şcoala noastră.Să cunoaştem acum şi rezultatele: menţiuni au obţinut elevii din clasa a VI-a S şi a VI-a C, iar premiul I a fost adjudecat de elevii din clasa a VI-a B.

 

          Iată acum şi câteva din impresiile câştigătorilor ...

 

Barnea Rebeca

Acest concurs mi s-a părut extrem de interesant şi mă bucur că am putut participa. Cred că este foarte important să avem grijă ce mâncăm.

Totul a început atunci când doamna dirigintă ne-a anunţat că vom participa la un concurs transfrontalier pe tema alimentaţiei sănătoase. Am completat un caiet din care am învăţat care sunt principiile unei alimentaţii sănătoase, părinţii au completat un chestionar, am făcut desene, o siglă, un motto, poezii ...”

Ştiube Sergiu

          „După un timp doamna dirigintă ne-a dat o veste bună. Am câştigat concursul şi vom pleca în Ungaria, la Békéscsaba.

Şimon Adriana

          „În Ungaria (plecarea a avut loc în 19.01.2009) a fost frumos! Probele concursului au constat în completarea unui chestionar, în recunoaşterea unor fructe şi legume cu ajutorul simţurilor (miros, pipăit, gust, văz), în pregătirea unei salate de fructe şi a unei salate de legume, un joc de memorie. La sfârşit, conform punctajului, am pierdut. Dar, am plecat cu ideea, că atunci când vor veni în Timişoara ne vom lua revanşa.”

Staicu Ana Cristina

          „Următoarea etapă a concursului s-a desfăşurat în şcoala noastră, în 2.02.2009. Am fost mulţumiţi că am fost gazde bune şi primitoare.  Ne-au plăcut şi probele de concurs: completarea a două chestionare, aranjarea unei mese festive pentru două persoane, rezolvarea unui joc de asociere fruct-plantă pe calculator şi o probă de îndemânare – curăţarea unui kilogram de mere într-un mod economicos. De data aceasta am câştigat noi.”

Oprea Adrian

          „Când toate probele s-au terminat, s-au adunat punctele ambelor etape, şi am fost declaraţi cîştigătorii concursului.Premiul constă într-o tabără în Ungaria în vacanţa de vară. Abia aştept să plecăm!

          Concursul a fost educativ deoarece am învăţat să ducem o viaţă sănătoasă.”

 

          „Ce facem azi ca să ne simţim bine şi peste ani? Cât de bine mâncăm şi cât de mult ne mişcăm influenţează modul în care înaintăm în vârstă. Ne vom simţi cel puţin la fel de bine ca acum şi peste 10 ani, dacă acţionăm din timp -  exerciţiile în aer liber şi renunţarea la vicii ne menţin tineri mai mult timp.”

 

Coordonator program „Ce mâncăm?”

prof. Adriana Popa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bucurie Sfântă

 

Naşterea Domnului ne umple sufletul de o negrăită bucurie, pentru că această zi reprezintă împlinirea făgăduinţelor Domnului. Aşa cum magii au dorit să aducă prinosul lor de mulţumire Pruncului Sfânt, la fel au făcut şi elevii şcolii noastre prin seriozitatea şi dăruirea cu care şi-au îndeplinit rolurile primite în cadrul scenetei Hai cu toţi la Pruncuşor.

Alături de îngerii care au cântat colindul ceresc, elevii  au adus şi ei laudă Domnului Sfânt. Astfel, fiecare participant a memorat şi exersat rolul în vederea participării la Festivalul Concurs de Colinde şi Datini de Crăciun organizat de Inspectoratul Şcolar Timiş, Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Timiş şi Mitropolia Banatului.

Atmosfera Naşterii Domnului a fost adusă în faţa publicului de fiecare personaj, atât prin jocul de scenă, cât şi prin interesul deosebit acordat ţinutei. În acest sens, elevii şi-au închiriat costumele, creând o atmosferă specifică momentului, plină de semnificaţii.

În timp ce sala aşteaptă gongul, în scenă îşi face apariţia povestitorul (Burdulea Alexandra) şi Îngerul Gavril (Bişoc Andrei) ce vesteşte Fecioarei Maria (Croitoru Ana-Maria) că a fost aleasă de Dumnezeu să-L nască pe Fiul Său. Uimită şi totodată bucuroasă, tânăra Fecioară acceptă misiunea primită din partea Tatălui ceresc.

Resemnaţi  că aveau de parcurs un drum atât de lung, de la Nazaret spre Betleem, Fecioara Maria şi Dreptul Iosif (Predoi Ionuţ), au pornit să împlinească porunca împăratului. Dar, ajunşi în Betleem, nici ruda lui Iosif (Bunduruş Iulia) şi nici hangiţa (Cara Andrada) nu au găsit un loc de odihnă pentru Familia Sfântă. Obosiţi şi îndureraţi, s-au adăpostit la marginea oraşului. Este noaptea în  care S-a născut Fiul Sfânt. Aflând vestea cea bună, îngerii (Cristea Daniela, Solschi Eliza, Mureşan Bianca, Haidu Diana) s-au prins într-o horă mulţumind Domnului.

Călăuziţi de steaua de la Răsărit, cei trei magi (Buga Patrik, Dan Mădălin, Leampăr Laurenţiu) s-au îndreptat spre Betleem. În drumul lor, s-au oprit înaintea crudului Irod (Buzatu Bogdan) să afle unde este Fiul mult aşteptat. Mânios, regele a poruncit magilor să afle unde este Pruncul şi să-i aducă şi lui de veste.

După ce au dăruit Domnului darurile lor, magii s-au îndreptat spre casă, pe un drum ocolitor. Fericiţi că Fiul Sfânt a fost salvat, copilaşii (Prună Daniela, Ciortan Bianca, Borlovan Helen, Tanasă Andrei) i-au adus rugăciunile lor, în timp ce întreaga sală aclama interpretarea şi costumele.

Bucuria micilor actori a fost mare, atât pentru că munca le-a fost răsplătită cu premiul I, dar şi pentru că fiecare elev a primit un set de cărţi din partea  Mitropoliei Banatului, alături de aplauzele bine-meritate.

În cadrul aceluiaşi concurs, dar al secţiunii de colinde, elevii clasei a VIII-a C (Iena Andreea, Marinaş Corina) şi a VI-a B (Jitărescu Alexandra, Balaş Samuel, Rugea Larisa), îndrumaţi de către profesorii Buzatu Daniela şi Almăjan Silviu, au reprezentat şcoala noastră interpretând un set de colinde, vocal şi cu acompaniament de vioară, obţinând menţiunea I.

Felicitări tuturor!

                                 Prof. Buzatu Daniela

 

 

 

 

 

 

 

 

Iertarea

 

            Suntem în perioada Postului Mare când orice creştin simte nevoia de a se apropia mai mult de Dumnezeu, prin mărturisirea păcatelor şi promisiunea de a nu le mai repeta.

            Domnul Iisus Hristos, făcând referire la cei care îşi mărturisesc păcatele şi se pocăiesc, a spus: “Zic  vouă    în  cer  va  fi  mai  multă bucurie  pentru un păcătos care se pocăieşte decât pentru  99  de  drepţi  care  nu  au  nevoie  de  pocăinţă” (Luca 15,7).

            Un bun credincios, dar cu voinţă slabă, se spovedea de obicei la preotul său. Mărturisirile sale erau mereu aceleaşi: aceleaşi  căderi, acelaşi mare păcat.

            “Gata!”  zise într-o zi preotul cu severitate. “Nu trebuie să-l iei în râs pe Dumnezeu ! Este ultima dată când îţi dau dezlegare pentru acest păcat !”

            Dar, după un timp, credinciosul venea din nou să-şi mărturisească, ca de obicei, acelaşi păcat.

            Preotul îşi pierdu răbdarea cu totul. “Te-am prevenit, nu-ţi mai dau dezlegare. Aşa te vei învăţa minte. ”

            Umilit şi plin de ruşine, bietul om se ridică. Pe peretele din faţa sa, văzu Sfânta Cruce, cu chipul Mântuitorului răstignit. În clipa aceea, Domnul Iisus Hristos îşi ridică un braţ, din seculara Sa poziţie şi făcând semnul crucii spuse : ”Eu te dezleg de păcatele tale ”!.

            Toţi suntem legaţi de Dumnezeu cu un fir. Atunci când săvârşim un păcat, firul se rupe. Dar atunci când ne căim pentru faptele noastre, Dumnezeu face un nod firului, care astfel se scurtează. Din iertare  în iertare, ne apropriem tot mai mult de Dumnezeu.

 

Prof. Elena Cazacu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REZULTATE SPORTIVE

An şcolar 2007-2008

 

- HANDBAL –

 

Nr.

crt.

Competiţia

Etapa

Locul

Profesor

1

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele a VII-a şi a VIII-a -

fete + băieţi

municipală

I

Cosmescu V.

Feneşan Z.

Cosmescu E.

2

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele a VII-a şi a VIII-a -

fete + băieţi

judeţeană

II

Cosmescu V.

Feneşan Z.

Cosmescu E.

3

Campionatul Naţional de Handbal

- juniori III - feminin + masculin

naţională

III

Cosmescu V.

Feneşan Z.

Cosmescu E.

4

Cupa de Toamnă

- clasele a VII-a şi a VIII-a - masculin

judeţeană

II

Cosmescu E.

5

Cupa Sportul pt. toţi”

- clasele a V-a şi a VI-a - fete

interjudeţeană

III

Feneşan Z.

6

Cupa „Sportul pt. toţi”

- clasele a V-a şi a VI-a - băieţi

interjudeţeană

II

Cosmescu V.

7

Cupa Micuţul Handbalist”

- clasele a V-a şi a VI-a - băieţi

interjudeţeană

I

Cosmescu V.

8

Memorialul “Doina Cojocaru”

- clasele a VII-a - fete

interjudeţeană

II

Cosmescu V.

9

Memorialul “Doina Cojocaru”

- clasele a VI-a - fete

interjudeţeană

III

Feneşan Z.

10

Cupa „Banatul”

- clasele a VII-a şi a VIII-a – băieţi

interjudeţeană

III

Cosmescu E.

11

Cupa Făget

- clasele a VII-a şi a VIII-a - fete

interjudeţeană

II

Cosmescu V.

12

Cupa Primăverii

- clasele a VII-a - fete

interjudeţeană

II

Cosmescu V.

13

Cupa Primăverii

- clasele a V-a şi a VI-a - fete

interjudeţeană

III

Feneşan Z.

 

 

-         BASCHET –

 

 

Nr.

crt.

Competiţia

Locul

Profesor

1

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele V – VIII – nivel municipal - fete

III

Smolschi L.

2

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele V – VIII – nivel municipal - băieţi

III

Smolschi L.

 

 

 

 

- ATLETISM -

 

Nr.

crt.

Competiţia

Locul / Elevul

Proba

Profesor

1

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele V – VIII – nivel judeţean

I

Dăruială Andrei

Clasa a VIII-a D

tetratlon

Bârlovan V.

2

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele V – VIII – nivel judeţean

III

Iancu Veronica

Clasa a VII-a H

tetratlon

Bârlovan V.

3

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele II – IV – nivel judeţean

 II

Poaty Beniamin

Clasa a IV-a C

atletism

Bârlovan V.

 

 

 

 

- FOTBAL -

 

Nr.

crt.

Competiţia

Locul

Profesor

1

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele V – VIII – nivel municipal

II

 

Bârlovan V.

2

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele III – IV – nivel municipal

III

 

Bârlovan V.

3

Cupa Ripensia – fotbal feminin

- clasele V – VIII – nivel municipal

I

Bârlovan V.

 

 

- ALTE PREMII -

 

Nr.

crt.

Competiţia

Locul / Elevul

Proba

Profesor

1

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele V – VIII – nivel judeţean

II

Lolici Iselin

Clasa a VIII-a B

şah

Cosmescu V.

 

2

Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar

- clasele V – VIII – nivel municipal

III

Chirciu Andrei

Clasa a VIII-a D

tenis de masă

Novacovici A.

3

Ziua Olimpică

Concurs de role

I

Iancu Florin

Clasa a V-a B

role

Bârlovan V.

 

Felicitări tuturor şi mult succes în continuare!

 

 

 

 

 

 

 

 

Proiectul  Spring Day in Europe  -

 o modalitate de a-ţi exprima liber opiniile la nivelul Uniunii Europene

 

                                                                   

Spring Day for Europe 2009 and the European Year of Creativity and Innovation

(EYCI)

ANUL EUROPEAN AL CREATIVITĂŢII ŞI  INOVAŢIEI

Campania „Primăvara Europeană 2009” este un eveniment  deschis tuturor şcolilor din Europa şi din lume, lansată de Comisia Europeană  în colaborare cu European Schoolnet care se va desfăşura în perioada  25 martie - 9 mai. Până în prezent s-au înscris pe site-ul    http://springday2009.net/  -  4834de şcoli.

Scopul acestei activităţi este cel de a-i sensibiliza pe elevi cu privire la  importanţa creativităţii şi inovării pentru dezvoltarea personală, socială şi economică.

    Ce urmăreşte acest proiect?

}  Să promoveze diversitatea culturală ca o sursă a creativităţii şi inovaţiei.

}  Să încurajeze folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiei ca mijloace pentru exprimarea creativă.

}  Să susţină arta şi alte forme ale creativităţii în învăţământul primar, gimnazial şi vocaţional.

}  Să creeze un context favorabil pentru asimilarea unor abilităţi  care stau la  baza exprimării sinelui.

}  Să contribuie la dezvoltarea unor aptitudini antreprenoriale.

 

Activităţi propuse

 

}  Lansarea proiectului (23 martie)

}  Întâlnire cu o personalitate contemporană (aprilie)

}  Europa leagănul creaţiei şi al spiritului inovator (aprilie)

(Prezentarea unor personalităţi din istorie care au influenţat cel mai mult cultura europeană, în arte, ştiinţe umane şi cercetări ştiinţifice).

}  Europa is fun – Concursuri online  (martie-aprilie)

*    EUROPA GO   (http://europa.eu/europago/welcome.jsp)

*    Euro Kids’ Corner (http://ec.europa.eu/economy_finance/netstartsearch/euro/kids/index_en.htm)

}  Săptămâna Comenius (20 aprilie-9 mai) - „Send a post card to Comenius!” 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Europa leagănul creaţiei şi al spiritului inovator

 

Elevii claselor a V-a şi a VI-a vor prezenta în  cadrul acestei activităţi  personalităţi din Europa care au influenţat cel mai mult cultura europeană, în arte, ştiinţe umane şi cercetări ştiinţifice.

 

Clasa

TEMA

RESPONSABIL

VA

William Shakespeare - dramaturgul britanic

Ioana Tripa

VB

Charles Darwin - naturalist britanic

Gabriela Livovschi

VC

Constantin Brâncuşi - sculptor român

Muică Rodica

VH

Wolfgang Amadeus Mozart - compozitorul austriac

Vasile Roman

VS

Galileo Galilei -  "părintele" ştiinţei moderne

Adriana Comloşan

VI A

Isaac Newton - om de ştiinţă englez, matematician, fizician şi astronom

Adriana Roman

VI B

Emil Racoviţă- savant, explorator, speolog şi biolog român

Adriana Popa

VI C

Marie Curie - savantă poloneză

Ana Bolog

VI H

Ludwig van Beethoven - compozitor german

Manuela Grecea

VI S

Leonardo da Vinci - pictor, sculptor, arhitect şi om de ştiinţă italian

Mihaela Puricică

 

 

 

Deasupra instituţiilor europene şi alături de steagul fiecărei naţiuni componente a Uniunii Europene  flutură drapelul european, o chintesenţă de simboluri.

          Culoarea albastru intens corespunde cerului senin, înălţării privirii şi gândului spre cele mai de sus şi cele mai îndepărtate cutezări ale spiritului. Privim cerul ridicând fruntea şi desprinzându-ne de lucruri de mai mică însemnătate.

          Culoarea aurie a stelelor exprimă spiritualitate, nobleţe  şi pe fond bleau puritate. Este culoarea aureolelor (aşa cum sunt reprezentaţi  sfinţii), dar şi a puterii, regăsind-o pe multe însemne imperiale.

          Cele douăsprezece stele dispuse în cerc simbolizează perfecţiunea - 12 este numărul pitagoreic perfect, în interiorul căruia se pot efectua cele mai numeroase operaţii matematice. Sunt  douăsprezece luni ale anului şi au fost  doisprezece apostoli. Cerul înstelat deasupra noastră, cum apare  drapelul european, nu-şi va schimba  înfăţişarea după includerea unor noi state în Uniunea Europeană şi nici după perfecţionarea structurilor acesteia .

prof. Mihaela Puricică  şi prof. Emilia Vuşcan

 

 

 

 

 

 

Primăvara

 

E primăvară iară!

Zăpada s-a topit

Şi murmur de izvoare

S-aude iar afară.

 

Pe albastrul cer senin,

Rândunelele tot vin.

Şi îşi caută de zor

Locul pentru cuibul lor.

 

Albinuţe mii şi mii

Zumzăie peste câmpii.

Fluturii, din floare-n floare ,

Uşor bat din aripioare.

 

O broscuţă mai ciudată,

Ce dormea sub pietre-n baltă

Le-a spus clar că a simţit

Primăvara ce-a sosit!

 

Roşu Raul, clasa a IV-a C

 

Sosirea primăverii

 

Iarna friguroasă a trecut. Zăpada s-a topit iar primele raze mai călduţe ale soarelui se ivesc timide printre nori. Vestitorii primăverii, ghioceii, răsar din pământul moale şi rece dornici să fie mângâiaţi de vântul blând ca o mătase. În curând mantia verde a primăverii se va întinde peste tot locul. Pomii au înmugurit şi aşteaptă cu nerăbdare ca printre florile lor să se audă ciripit de păsărele.

Gâzele se trezesc la viaţă iar harnicele albine au început colinda printre tufele de narcise şi zambile. În zarea albastră se văd stoluri de păsări călătoare care revin la cuiburile lor, după o lungă şi grea călătorie. Ţăranii au început să are şi să semene ogoarele. Copiii zburdă pe câmpii şi culeg toporaşi şi viorele. Este viaţă şi veselie peste tot locul. Bine ai venit, primăvară !

Andreescu Andreea, clasa a IV – a C

 

 

Poveste

 

Peste dealuri şi câmpii

Bate-un vânticel uşor,

Iar pe cerul argintiu

Nu mai este niciun nor.

 

Floricele mii şi mii

Şi albine hărnicuţe

Se-nvârtesc printre copii,

La joaca să le ajute.

 

Gărgăriţe –n şiruri lungi

Vin să ne aducă vestea:

- Primăvara vine iar,

Uite, asta e povestea!

 

Mărcucean Denisa, clasa a IV- a C

 

Semne de primăvară

 

Primăvara este anotimpul în care natura devine o doamnă elegantă, îmbrăcată în cele mai frumoase culori. Plictisit să stea ascuns după nori, soarele răsare pe cerul albastru, îndrăzneţ şi dornic să ne mângâie cu razele sale călduţe. Pădurile îşi îmbracă veşmântul verde în zeci de nuanţe, readucând totul la viaţă. Păsărelele călătoare se întorc nerăbdătoare la cuiburile lor, căci au fost izgonite de gerul năprasnic al iernii. Trilurile lor răsuna prin văzduh ca un murmur necontenit împletit cu glasurile voioase ale copiilor iesiţi la joacă.

Mugurii transformaţii în flori răspândesc în jur o mireasmă dulce. Ghioceii îşi scot timid clopoţeii de sub pământul dezmorţit, iar mii de flori îşi deschid petalele spre zare, bucuroase că îşi pot arăta rochiţele colorate. Fluturii jucăuşi îşi înălţă aripioarele peste firicelele de iarbă care tremură uşor, adiate de un vânt călduţ. Totul în jur e nou şi proaspăt. Iubesc anotimpul primăvara deoarece ne redă bucuria de a trăi.

Gherman Georgian, clasa a IV-a C

 

FOR AN ACTIVE EUROPEAN CITIZENSHIP:

THE EUROPEAN CHARTER OF STUDENT COUNCIL - ESCS

Pentru o cetăţenie europeană activă:

Carta Europeană a Consiliului Elevilor

 

După cum ştiţi, deja, în şcoala noastră se desfăşoară un proiect COMENIUS. Aţi auzit acest lucru si sunteţi implicaţi în desfăşurarea acestuia, dar poate v-aţi  pus câteva întrebări ale căror răspunsuri le veţi afla mai jos.

 

CINE A FOST COMENIUS?

 

JOHN AMOS COMENIUS s-a născut in 1592 la Nivnice, Moravia, zonă care aparţine astăzi Republicii Cehe. Recunoscut astăzi ca fiind "părintele educaţiei moderne", Comenius a fost un adevărat pionier al metodelor educaţionale moderne. Contemporan cu Galileo, Descartes, Rembrandt şi Milton, Comenius a avut o contribuţie majoră la dezvoltarea Iluminismului.

A fost primul care a folosit imagini în manuale (Lumea înconjurătoare în imagini, 1658) el credea că educaţia începe din primele zile ale copilăriei continuând de-a lungul vieţii. A fost un adept al educaţiei formale pentru femei, o idee de neconceput pentru acea perioadă. Filozofia sa - Pansofismul (adică întreaga cunoaştere), încerca să cuprindă, să includă filozofia, teologia şi educaţia într-un tot unitar.

El credea că învăţarea şi dezvoltarea spirituală şi emoţională se află într-o strânsă legătură. Ideile sale cu privire la educaţie au fost respectate în nordul Europei. A fost solicitat să restructureze sistemul educaţional din Suedia şi există dovezi că i s-ar fi cerut să devină preşedinte la Harvard. Comenius a publicat 154 de cărţi în timpul vieţii, majoritatea tratând probleme ale filozofiei şi teologiei educaţionale.

Comenius a murit în 1670 la Amsterdam.

 

CE ESTE PROIECTUL COMENIUS?

 

Comenius este prima componentă a Programului de „Învăţare pe tot parcursul vieţii”. Se adresează instituţiilor de învăţământ preuniversitar de stat şi private şi tuturor membrilor comunităţii educaţionale care îşi desfăşoară activitatea în acest sector: elevilor, tuturor categoriilor de personal didactic, precum şi autorităţilor locale, asociaţiilor de părinti sau ONG-urilor care activează în domeniul educaţional.

Comenius sprijină financiar realizarea de parteneriate şcolare, proiecte de formare a personalului didactic, reţele de parteneriat şcolar, precum şi participarea la stagii de formare initială şi continuă pentru a creşte calitatea şi a consolida dimensiunea europeană în educaţie.

Programul Sectorial Comenius, la nivel european, urmăreşte o ţintă foarte ambiţioasă, şi anume să implice în activităţi educaţionale de cooperare cel puţin trei milioane de elevi până în anul 2013.

De asemenea, programul Comenius urmăreşte:

·         Dezvoltarea cunoaşterii şi înţelegerii diversităţii culturale şi lingvistice europene în rândul profesorilor şi elevilor;

·         Sprijinirea elevilor pentru a dobândi competenţele şi abilităţile necesare dezvoltării personale pentru integrare profesională şi cetăţenie activă.

 

DE UNDE A PORNIT PROIECTUL COMENIUS CE SE DESFĂŞOARĂ LA NOI ÎN ŞCOALĂ?

Consiliul Europei a elaborat Carta Europeană pentru o Şcoală Democratică fără Violenţă. Elaborată cu ajutorul copiilor din 40 de şcoli din 19 ţări europene, ea a fost adoptată in 2004 de peste 17000 de elevi din toată Europa. Aceasta cartă stabileşte metodele care trebuie adoptate de şcoli pentru a putea face faţă violentei şi intimidărilor, asociind într-o manieră pozitivă profesorii, elevii şi comunitatea locală.

Carta Europeană pentru o Şcoală Democratică fără Violenţă:

1.       Toţi membri unei comunităţi şcolare au dreptul la o şcoală sigură şi fără violenţă. Toţi au responsabilitatea de a contribui la crearea unui mediu favorabil studiului şi dezvoltării personale.

2.       Toţi, fără nici o diferenţă, au dreptul la respect şi la egalitate de tratament. Toţi au dreptul la libertate de exprimare fără a fi discriminaţi sau reprimaţi.

3.       Comunitatea şcolară are grijă ca toţi să fie conştienţi de drepturile  şi îndatoririle lor.

4.       Fiecare şcoală democratică are un organism de decizie democratic ales, compus din reprezentanţi ai elevilor, profesorilor, părinţilor şi ai altor membri  ai comunităţii şcolare, acolo unde este cazul. Toţi membrii acestui organism au drept de vot.

5.       Într-o şcoală democratică, conflictele sunt rezolvate într-o manieră non-violentă şi constructivă, în parteneriat cu toţi membrii comunităţii şcolare. Toate şcolile au personal şi elevi pregătiţi să prevină şi să rezolve conflicte prin consiliere şi mediere.

6.       Fiecare caz de violenţă este cercetat şi tratat cu promptitudine, indiferent dacă este implicat un elev sau orice alt membru al comunităţii şcolare.

7.       Şcoala este o parte a comunităţii locale. Cooperarea şi schimburile de informaţii cu partenerii locali sunt esenţiale pentru prevenirea şi rezolvarea problemelor.

 

Proiectul Comenius se doreşte a fi o pledoarie pentru o cetăţenie europeană activă. Dorim să fim o şcoală democratică fără violenţă prin implicarea tuturor partenerilor: elevi, profesori, părinţi, comunitate.