Familia si rolul ei in obtinerea succesului sau insuccesului scolar

 

Climatul familial este dat de totalitatea relatiilor sociale intre membrii familiei. Climatul are o actiune directa si poate avea un caracter constient organizat si permanent.

In cadrul unei familii, in majoritatea cazurilor, se instaureaza un climat de autoritate. Autoritatea parintilor nu trebuie sa se impuna prin atitudini intrasigente sau severitate exesiva, ci se cultiva, ea fiind un raport direct ce se stabileste intre parinti si copii. Este o relatie in permanenta ajustare si modificare, in functie de etapele de dezvoltare ale copilului.

Autoritatea este acel comportament parental care genereaza nu supunere, ci un schimb de opinii, atitudini, comportamente, menit sa permita dezvoltarea optima a personalitatii copilului. Este o atitudine care-l face pe copil sa inteleaga subordonarea sa economica si sociala fata de parinti.

 

Tipurile de relatie intr-o familie sunt:

 

a)      Pe verticala (bunici, parinti, copii).

b)      Pe orizontala (intre bunici, intre parinti, intre copii).

Daca relatiile au loc doar intr-un singur sens, orizontal sau vertical, nu exista atmosfera optima, propice unei dezvoltari armonioase a copilului.

 

Tipurile de familie sunt :

1.      Familii normale: (bunici), parinti, copii  

2.      Familii dezorganizate:

a)      De tip nelegitim.

b)      Dezmembrata:-din cauza de deces,divort, etc.

c)      De tip esec marital:-parintii raman impreuna dar se pun in postura delicata unul pe celalalt.

d)      De tip CUIB GOL:-parintii convietuiesc, dar nu au comunicare pe orizontala ci numai pe verticala.

e)      Cu probleme psihologice:-in care apare o boala psihica,care restructureaza toate relatiile din familie.

Toate aceste tipuri enumerate mai sus, genereaza structuri defavorizante pentru

invatare, copilul fiind astfel total dezorientat, lipsit de afectivitate.

 

Procesele psihice afective sunt:dispozitiile, emotiile, sentimentele, afectele,

pasiunile si ele pot influenta pozitiv sau negativ comportamentul elevului.

Dispozitiile:- sunt stari afective de intensitate mica cu o durata variabila si fara o orientare precisa. Ele infuenteaza la un moment dat pozitiv sau negativ intreaga activitate a elevului. Cauzele care le pot determina pot fi:

a)      Exterioare: vesti, intamplari, discutii, situatii.

b)      Interioare: boala, oboseala, succese sau insuccese scolare.

Emotiile:- sunt trairi afective cu orientare precisa spre obiecte si fenomene care satisfac sau nu trebuinte organice ale elevului. In plan comportamental, emotiile se exteriorizeaza prin expresii emotionale care au un caracter de reflex neconditinat (ras-plans, paloare-roteata, crispare, transpiratie).

 

Sentimentele:-sunt stari emotionale stabile si generalizate, care apar in procesul de satisfacere a trebuintelor sociale, manifestate in relatiile cu societatea (afectiuni, confort, contact cu cei din jur). Dupa continut, sentimentele se clasifica in:

a) Sentimente morale:-care reflecta atitudinea elevului, pozitia sa fata de actiunile proprii sau ale colegilor, fata de societate, ca rezultat al raportarii acestora la normele convietuirii sociale.

b) Atitudine pozitiva:-reflecta sentimenul datoriei, dragoste fata de parinti, invatatura, munca, semeni, patrie.

c) Atitudine negativa:- reflecta dispretul, desconsiderarea, superficialitatea.

d) Sentimente intelectuale:- care apar in procesul cunoasterii, reflecta trairi legate de aceasta: curiozitate, uimire, ezitare, neincredere.

e) Sentimente estetice:- reflecta trairi afective fata de ce este frumos in natura, arta, societate.

Afectele:- sunt stari afective foarte puternice, dar de scurta durata, determinate de situatii care prezinta o importanta deosebita. Ele au un caracter intens si brusc, presupun un mare consum de energie nervoasa si au efect dezorganizator, fie ca sunt pozitive sau negative.

Pasiunile:- reflecta atitudini mai stabile si mai complexe fata de anumite obiecte sau activitati. Permanetizarea lor presupune legarea de anumite deprinderi si obisnuinte specifice (cititul).

 Pasiunile pozitive au caracter mobilizator, asigura dezvoltarea personalitatii (lectura, cercetarea).

 Pasiunile negative conduc la degradarea personalitatii (consumul de droguri, alcoolul, fumatul, jocurile de noroc).

Educatorul este chemat sa descopere in fiecare elev laturile pozitive ale personalitatii lui, ajutandu-l in dezvoltarea lor, iar laturile negative sa si le diminueze.

 

 

 

Bibliografie : Consiliere si dirigentie, Consultatii, vol I, Editura Eurobit, Autori: Otilia Ardelean, Speranta Bacana, etc.